Food truck to dobry pomysł na biznes, ale należy się do niego przygotować, jak do każdego innego rodzaju działalności. Uwarunkowania prawne dotyczące mobilnej gastronomii wpływają na cały “cykl życia food trucka”- od momentu jego produkcji, aż do wydawania posiłków. Jakie są najważniejsze przepisy, które powinien znać każdy, chcący wejść w świat street-food? Oto one…
PODATKI I OPŁATY
Właścicieli food-trucków obowiązują niższe opłaty na rzecz państwa. Jest to spowodowane faktem, iż auto gastronomiczne nie jest stacjonarną restauracją, tak więc nie prowadzi się w nim usług gastronomicznych, a jedynie sprzedaż produktów i usług. Istotną również rzeczą jest brak obsługi kelnerskiej, dzięki czemu właścicieli mobilnych biznesów omija 5% podatek, który jest pobierany m.in. za pracę kelnera. Wysokość pozostałych opłat zależy od proponowanego asortymentu, np. 5%-owy podatek dotyczy hot-dogów, frytek, grillowanych kiełbasek i hamburgerów. Food trucki serwujące gofry, pieczywo lub ciastka zapłacą dla odmiany 7%-owy podatek. Kolejną opłatą, na jaką należy się przygotować jest opłata za miejsce, w którym chcemy stanąć. Odchodzi nam natomiast opłata za wynajem lokalu.
KASA FISKALNA
Obowiązek posiadania kasy fiskalnej w lokalu mają stacjonarne restauracje i firmy oferujące usługi cateringowe dla osób fizycznych, natomiast przepis ten nie obowiązuje mobilnej gastronomii. Food trucki nie muszą posiadać kasy fiskalnej o ile roczny przychód nie przekracza 20 tysięcy złotych. W innym przypadku należy zaopatrzyć się w kasę fiskalną w przeciągu dwóch miesięcy, czyli jeśli zaczniemy sezon w czerwcu, a przychód z mobilnej gastronomii w lipcu przekroczy 20 tysięcy złotych, do końca września musi pojawić się w naszym food trucku kasa fiskalna.
PRZEPISY PRAWNE
Najczęściej pojawiającym się pytaniem przy planowaniu mobilnego biznesu jest pytanie o to czy food truck to dostawa towarów, czy może świadczenie usług? Ma to znaczenie przy opodatkowaniu, ponieważ lokale świadczące usługi obowiązuje opodatkowanie w wysokości 8%, natomiast w przypadku dostawy towarów ten podatek wynosi 5%. Według polskiego prawa można to określić na podstawie tego, czy dany punkt gastronomiczny oferuje coś dodatkowego, np. kiedy na zewnątrz są stoliki obsługiwane przez kelnerów lub w tle gra muzyka na żywo- mówimy o świadczeniu usług. W przypadku, gdy jedynie wydajemy klientom jedzenie, a oni mogą zabrać je ze sobą i zjeść w dowolnym miejscu, mówimy o dostarczaniu towarów. W takim rozumowaniu prowadzenie food trucka zalicza się jako dostawa artykułów, czyli obowiązuje nas 5% opodatkowanie. Jest to zatem sytuacja sprzyjająca właścicielom mobilnych biznesów.
JAK WYBRAĆ NASZE MIEJSCE?
Miejsce, które wybierzemy na punkt stacjonowania naszego food trucka, ma duży wpływ na dalsze sukcesy naszego biznesu. Idealne miejsce musi być licznie uczęszczane przez mieszkańców, turystów lub po prostu potencjalnych klientów, a dodatkowo musi być miejscem, w którym możemy stać LEGALNIE. Gdzie możemy znaleźć takie miejsce?
TARGOWISKA
Jak wiadomo, na targowiskach pojawia się codziennie wiele osób, które na pewno zainteresuje ciepła kawa lub zimna lemoniada serwowana szybko i sprawnie na tym samym terenie. Opłaty za miejsce na takich targowiskach są ogólnodostępne, przeważnie razem z numerem kontaktowym do osób decyzyjnych.
UCZELNIE I SZKOŁY
Młodzież szkolna i studenci to największa grupa odbiorców i fanów street food. Warto więc porozmawiać z władzami takich placówek i wynegocjować miejsce na handel na ich terenie.
PRYWATNE POSESJE
Możemy spróbować porozmawiać z właścicielami takich posesji o możliwości handlu na ich działce. W przypadku kiedy właściciel ma w tym samym miejscu swój mały biznes, może uznać ten pomysł za dobry krok na drodze rozwoju swojej działalności.
FIRMY
Postawienie food trucka na terenie korporacji lub większej firmy też może być dobrym pomysłem. Pracownicy zamiast opuszczać teren przedsiębiorstwa w trakcie przerwy, mogliby oszczędzić czas i zjeść lunch z naszego food trucka, który stałby przy samym wejściu do firmy. W tym przypadku, należy porozmawiać z władzami firmy, czy wyrażają zgodę na takie rozwiązanie.
FESTIWALE, EVENTY, ZLOTY
Z roku na rok coraz bardziej popularne są festiwale i zloty poświęcone konkretnie mobilnej gastronomii. Opłaty za miejsce na takich imprezach są bardzo zróżnicowane- zależą od wielkości imprezy, powierzchni, której potrzebujemy oraz wielkości samego miasta, które taki event planuje. Poza tymi imprezami jest wiele innych, na których możemy się wystawiać. Mogą to być koncerty, zloty hobbystów, wesołe miasteczka lub obchody święta miasta. Ważne jest, aby na bieżąco sprawdzać listę takich wydarzeń, ponieważ co chwilę mogą pojawiać się tam nowe eventy, które będą dla nas bardziej atrakcyjne.
SANEPID
Bardzo ważne przepisy prawne dot. food trucków obejmuje wymagania Sanepidu określone w Rozporządzeniu (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych. Należy się z tym rozporządzeniem zapoznać, aby uniknąć nieprzyjemności ze strony zakładu higieny, ponieważ niespełnienie wymagań określonych w dokumencie może skutkować otrzymaniem mandatu nawet w wysokości 5 tysięcy złotych. Najważniejszą kwestią jest instalacja wodna. W Polsce każdy food truck powinien być wyposażony w kącik sanitarny składający się m.in. ze zlewu z trzema komorami (jedna do rąk, druga do mycia produktów, trzecia do mycia sprzętów kuchennych). Powinniśmy mieć również dostęp do wody ciepłej i zimnej. Podstawowym wyposażeniem są również dwa baniaki z wodą- jeden z wodą czystą, a drugi na wodę brudną.
Dodatkowo lodówki i zamrażarki powinny być wyposażone w termometry, natomiast w przypadku posiadania w food trucku płyt grillowych, frytownic etc. musimy mieć zamontowany w pojeździe okap.
Ważnym elementem wyposażenie są również szafki, półki, blaty robocze oraz szafka na ubrania pracowników. Każda mobilna gastronomia ma swoje określone wymiary, w których musi się zmieścić, dlatego musimy jak najlepiej wykorzystać każdy centymetr powierzchni jaki mamy.
Według przepisów Sanepidu, w food trucku nie możemy obrabiać żywności (kroić, obierać, itp.), dlatego najlepszym wyjściem jest wynajęcie pomieszczenia kuchennego od np. zaprzyjaźnionej restauracji i przygotowywanie tam niezbędnych półproduktów. Jest też opcja, aby zamawiać warzywa czy owoce już obrane i pokrojone. Podczas przechowywania żywności w naszym pojeździe musimy pamiętać o odpowiedniej segregacji produktów spożywczych, tj. mięso surowe i upieczone przechowujemy w oddzielnych pojemnikach. Używamy również różnych desek do krojenia (do mięsa, warzyw, ryb, itp.)
Zapoznanie się z uwarunkowaniami prawnymi dotyczącymi mobilnej gastronomii jest istotną częścią budowy biznesplanu dla swojego food trucka. Teraz, kiedy pokrótce wyjaśniliśmy najważniejsze kwestie, nie pozostaje nic innego jak tylko wejść w ten świat 🙂