Pierwsze wejście w świat mobilnego biznesu nie zawsze jest usłane różami. Świeżo upieczony właściciel przyczepy handlowo-usługowej lub food trucka, musi się zmierzyć z wieloma wyzwaniami, które czekają na niego po drodze. Z tego powodu, warto sobie wszystko na spokojnie zaplanować przed podjęciem konkretnych działań. Od czego zacząć?
- Pomysł
Niektórym z Was może się to wydać banalnym, ponieważ to właśnie pomysł jest potrzebny, aby zacząć coś planować. Nie dla wszystkich jednak jest to tak oczywiste. Nie chodzi tu bowiem o sam pomysł “Chcę mieć swój mobilny biznes”, trzeba mieć na niego konkretny pomysł i koncepcję. Warto przemyśleć, czy w naszym rejonie czegoś nam brakuje. Należy rozejrzeć się po swoim mieście i zastanowić się co mogłoby się tu sprawdzić. Może jest za mały wybór restauracji albo nie ma w nich czegoś co lubicie, być może dojazd do kosmetyczki jest zbyt ciężki lub zajmuje zbyt wiele czasu, a może po prostu na rynku lub starym mieście brakuje punktów gastronomicznych, które swoim oryginalnym wyglądem mogłyby przyciągnąć uwagę zarówno mieszkańców jak i turystów? Wszystko co zaobserwujemy może służyć jako argument “za” rozpoczęciem mobilnego biznesu.
- Research
Research czyli rozeznanie rynku też jest bardzo ważnym elementem planowania nowego biznesu, nie tylko tych mobilnych. Należy przejść się po mieście lub zrobić wycieczkę po okolicznych miastach, aby sprawdzić, czy ktoś wpadł już na ten sam pomysł, co my. Jeśli w naszym mieście lub mieście obok można z łatwością znaleźć 5 food trucków z burgerami, to tworzenie 6 trucka z podobnym menu nie będzie dobrym krokiem, chyba, że nasze menu byłoby niezwykle oryginalne (np. zamiast tradycyjnych amerykańskich burgerów moglibyśmy sprzedawać japońskie w bułkach ryżowych). W fazie rozeznania rynku możemy również poszukać dostawców półproduktów, napoi oraz wszystkiego co będzie nam potrzebne przy pracy. Research pomaga nam również w kolejnym kroku jakim jest…
- Ułożenie menu / Określenie listy usług
Oczywiście zarówno przy układaniu menu, jak i określaniu listy usług należy od razu dopasować cenę poszczególnych produktów i usług. Dzięki wcześniejszemu rozeznaniu będziemy znać średnie ceny naszej konkurencji. Oczywiście ceny możemy z biegiem czasu zmieniać, jeśli okaże się, że to co zaproponowaliśmy klienci odbierają jako za drogie.
- Czas na pojazd
Na tym etapie my wkraczamy do akcji 🙂 Piszecie do nas to co do tej pory zdążyliście zaplanować, a my pomagamy Wam w doborze urządzeń (chyba, że macie już wszystko wybrane) i wyposażenia, doradzamy jaki rozmiar przyczepy wybrać oraz jak w niej wszystko ustawić. Rozmawiamy także o tym jak ma wyglądać Wasze biuro, salon czy kuchnia. Dzięki ponad 30-letniemu doświadczeniu, nasza firma potrafi dobrze doradzić zarówno jeśli chodzi o sprzęt, jak i o wyposażenie takie jak oświetlenie, niezbędne instalacje, podłączenia lub dodatkowe ulepszenia. Mamy za sobą setki gotowych realizacji i jesteśmy pewni, że dobrze Wam doradzimy 🙂
- Pozwolenia, dokumenty …
To chyba najmniej przyjemny i lubiany etap, ponieważ niewiele osób cieszy się na myśl o wypełnianiu dokumentów lub wycieczkach do urzędu. Niestety, ten krok jest również bardzo istotny. Po odebraniu gotowego food trucka należy zgłosić się do SANEPIDu w naszym regionie, aby dokonali oni odbioru naszej kuchni na kółkach. Na szczęście nasza firma zna ogólne regulacje tej instytucji, tak więc nie ma zbyt wielu problemów z odbiorem. Natomiast, jeśli zdarzyło Wam się usłyszeć, że w Waszym regionie obowiązują jakieś niestandardowe regulacje, to warto jeszcze przed odbiorem przyczepy lub trucka wybrać się tam i dowiedzieć wszystkiego, tak abyśmy my jeszcze w trakcie procesu produkcyjnego mogli zrobić wszystko zgodnie z ich wymaganiami. Innym dokumentem jest pozwolenie na stanie w danym miejscu. Zwłaszcza chodzi tu o rynki główne lub stare miasta, na których poza standardowymi wymogami (takimi jak odbiór SANEPIDu chociażby) są również takie określające wygląd lokali stacjonarnych oraz mobilnych, które mogą się znajdować na tym obszarze. Jeśli będziecie stać na prywatnej posesji, np. obok restauracji lub na działce znajomego, również należy mieć “podkładkę” dla urzędników w postaci umowy zawartej z właścicielem owej działki.
Powyższe punkty to główne etapy, przez które należy przejść, aby następnie móc się cieszyć dobrze prosperującym mobilnym biznesem. Jeśli macie jakieś pytania odnośnie planowania firmy lub restauracji na kółkach nie wahajcie się nas o to pytać, a my postaramy się odpowiedzieć na wszystkie frapujące Was pytania dotyczące mobilnych przedsiębiorstw.